Co się dzieje u konkurencji… Dwa powody do monitoringu konkurenta

Pod pojęciem monitorowania konkurencji może kryć się szereg działań przeprowadzanych w celu analizy aktualnej oferty innej firmy lub firm. Dlatego eksperci zajmujący się tym problemem podzielili go na różne sfery, do których należy na przykład monitoring oferty, produktów, cen, promocji, marketingu czy nawet potencjalnej grupy docelowej.

Ceny wiodą prym

Przez przedsiębiorców z oczywistych względów najczęściej wykorzystywany jest monitoring cen konkurencji. Powód jest prosty – taka analiza umożliwia w przejrzysty sposób dowiedzenie się najważniejszej rzeczy o konkurencje, czyli co i za ile sprzedaje oraz czy cena oferowana przez nasz sklep jest wobec niego korzystniejsza. Firmy nie powinny jednak zapominać o stałej analizie również innych kanałów wiedzy o konkurencie. Nierzadko to właśnie one mogą decydować o prawidłowym przygotowaniu np. kampanii reklamowej czy nowej oferty kierowanej do klientów.

Jak działa monitoring?

Już sama nazwa wskazuje na to, jak odbywa się cały proces. W branżach działających e-commerce monitoring cen konkurencji jest zbieraniem różnych informacji o cenach za towary i usługi oraz przedstawieniem wyników w czytelny i zrozumiały sposób. Analityk dokonuje najpierw zebrania wszystkich danych: wskazanych firm-konkurentów z jakiegoś regionu (najczęściej lokalnych przedsiębiorstw), a następnie ich analizy i porównania z ofertą właściwą, czyli sklepu, który zlecił taki monitoring. Na podstawie tej analizy wykazuje się różnice w cenach oraz produktach, które u konkurencji są tańsze lub droższe.

Wyciąganie wniosków

Przedsiębiorcy dostarczany jest końcowy raport pokazujący kondycję jego firmy na tle konkurencji. Najczęściej są to zestawienia zawierające tabele różnic ukazujących konkretne produkty i towary tych samych marek i producentów. Z jednej strony podane są ceny w sklepie A (podstawowym), z drugiej ceny w sklepach konkurencyjnych. W zależności od zakresu analizy i badań mogą to być zestawienia obejmujące od kilku do nawet kilkuset różnych podmiotów!

Ogrom pracy

Im dokładniejszy monitoring cen konkurencji, tym jego wykonanie i późniejsza analiza wymaga większej ilości pracy oraz poświęconego na nią czasu. Co prawda większą część procesu wykonują specjalistyczne programy wyszukujące cenniki i oferty sprzedażowe, ale nie stworzoną one aktualnej merytorycznej analizy. Do tej potrzebny jest realny człowiek z rzetelną i dokładną wiedzą na temat sposobów analizy oraz potrafiącego przedstawić odpowiednie sugestie i wnioski z badań, które będą mogły pomóc przedsiębiorcy we właściwym i prawidłowym dopasowaniu swoich cen.

Źródło informacji: https://dealavo.com/pl

0 komentarze/y

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *